Dynia hokkaido: dlaczego warto ją pokochać?

Odmianą dyni, która w naszym kraju znana jest dość krótko, jest dynia hokkaido. Kiedy się pojawiła, bardzo szybko zyskała jednak ogromną popularność. Wszystko za sprawą wyjątkowego smaku, doskonałych wartości odżywczych, a także szerokiego zastosowania w kuchni.

Dynia hokkaido to dynia niewielka (https://ranozebrano.pl/product-906-dynia-hokkaido-eko-ok-1kg). Na ogół nie przekracza ona trzech kilogramów. Można spożywać ją zarówno na surowo, jak i po poddaniu obróbce cieplnej. Świetnie sprawdza się jako baza do zupy, a także alternatywa dla dodatków mięsnych.

Wartości odżywcze

Okazuje się, że ta odmiana dyni dostarcza wielu witamin i składników mineralnych. Przede wszystkim jest doskonałym źródłem witaminy A, kwasu askorbinowego znanego bardziej jako witamina C, a także witamin z grupy B. Dostarcza również:

  • wapnia;
  • magnezu;
  • potasu;
  • fosforu.

Jest bardzo sycąca, a jednocześnie dostarcza niewiele kalorii. W stu gramach jest ich zaledwie trzydzieści siedem. Do tego dochodzi spora ilość błonnika, co sprawia, że pomaga regulować pracę układu trawiennego. Bez żadnych obaw mogą po nią sięgać osoby będące na diecie i zmagające się z cukrzycą.

Właściwości lecznicze

Z uwagi na zawarte w nich składniki odżywcze dynia hokkaido doskonale wpływa na nasz organizm. Z uwagi na znaczną zawartość beta karotenu bardzo silnie neutralizuje wolne rodniki. Spowalnia tym samym procesy starzenia się organizmu, chroni przed stresem oksydacyjnym. Wspomaga skutecznie pracę układu immunologicznego, a zawartość witaminy A sprawia, że troszczy się także o nasz wzrok.

Duża ilość błonnika sprawia, że pomaga regulować rytm wypróżnień. Dba o kondycję układu pokarmowego, nie pozwalając, aby na długo pozostawały w nim resztki jedzenia. Z dyni tej można przygotować sok, który świetnie upora się z większością pasożytów.

Co można przygotować z dyni?

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby z tej odmiany dyni przygotować zdrowe, a jednocześnie naprawdę smaczne frytki. Wystarczy dynię pokroić w słupki, skropić dobrą oliwą, posypać ulubionymi przyprawami, a następnie wstawić do piekarnika. Nadaje się ona doskonale również na puree. Jest bardzo kleista, co sprawia, że będzie ono miało kremową konsystencję. Warto wzbogacić je dobrej jakości oliwą z oliwek. Ta odmiana dyni świetnie zastępuje również ziemniaki. Sprawdza się więc jako dodatek do tradycyjnego obiadu. Wybornie smakuje zupa przygotowana z dyni i innych warzyw, doprawiona imbirem i gałką muszkatołową. Nadaje się także na rozmaite gulasze warzywne i dania jednogarkowe.

Dynia hokkaido to prawdziwy skarb. Na szczęście dzisiaj jej zakup nie stanowi już żadnego problemu. Jesienią i zimą znaleźć można ją praktycznie w każdym większym sklepie oferującym warzywa.

Food obraz autorstwa foodiesfeed - www.freepik.com
>>>

Japoński akcent w Polskiej kuchni – dlaczego warto jeść dynię Hokkaido?

Egzotyczna dynia, która przywodzi na myśl Japońską wyspę, cieszy się w Polsce co raz większą popularnością. Dynia Hokkaido, w Japonii nazywana jest Uchiki Kuri. Jej oryginalna skrywa w sobie charakterystyczne cechy tej unikatowej dyni. Uchiki, pierwszy człon oznacza czerwony i odnosi się do jej intensywnego koloru. Drugi człon – Kuri – oznacza słowo kasztan i nawiązuje do charakterystycznego smaku dyni. Uchiki Kuri ma w sobie wiele cennych właściwości, które docenią zarówno smakosze, jak i miłośnicy zdrowej kuchni.

Dynia na zdrowie

Podobnie jak większość dyń, również dynia Hokkaido znalazła się na stołach całego świata dzięki Krzysztofowi Kolumbowi, który przywiózł ją z ”Nowego Świata”. Podróżnik nie był prawdopodobnie świadomy, jak wartościowym warzywem jest dynia.

Począwszy od intensywnego koloru, który kojarzy się z marchewką, podobnie dynia Hokkaido zawiera dużo prowitaminy A – betakarotenu. Jest to kluczowy jej składnik, który wpływa nie tylko przyspieszenie procesu opalania:

  • poprawia wzrok
  • ma działanie przeciwnowotworowe
  • pomaga zwalczyć trądzik
  • wygładza zmarszczki
  • wzmacnia odporność

Ponadto japońska dynia jest źródłem wielu innych witamin i pierwiastków:

  • witaminy z grupy B
  • witaminy C
  • witaminy PP
  • witaminy E
  • potasu, fosforanu i żelaza

Dynia ma również pozytywny wpływ na nasz organizm na wielu różnorodnych płaszczyznach. Dieta ,w której pojawia się dynia dobrze wpływa na żołądek i trzustkę. Warto ją stosować w przypadku gryp i przeziębień, gdyż łagodzi kaszel. Ponadto dobrze wpływa na sen i pomaga walczyć z bezsennością.

Tradycyjna medycyna chińska również mówi o korzystnym wpływie dyni na ludzką psychikę. Wiązać się ma to z intensywną, pomarańczową barwą, która wpływa na wzrost naszej samooceny i poczucia tożsamości.

Dynia Hokkaido w roli głównej- dlaczego warto ją wprowadzić w domowe menu?

Nie bez powodu popularność Uchiki Kuri w kuchni nieustannie wzrasta, i pojawia się co raz więcej pomysłów na jej wykorzystanie. Wynika to z łatwości przygotowania, wielu kulinarnych możliwości i unikatowego, kasztanowego smaku, za sprawą którego wiele potraw można odkryć na nowo.

Podstawową zaletą tej odmiany dyni jest to, że nie wymaga obierania ze skórki. Skórka dyni poddana krótkiej obróbce termicznej łatwo się rozpada. Dzięki temu dynia sprawdza się zarówno jako składnik zmiksowanego na gładko kremu jak i potrawa z pieczonych, całych kawałków dyni. Hokkaido dobrze sprawdza się jako składnik leczo, tart i gulaszów. Mimo,że dynia jest bardzo sycąca,  sprawdzi się jako składnik wszystkich osób na diecie. W 100 gramach dyni jest tylko 27 kalorii, a 90 procent składu warzywa stanowi woda.

Kolejnym jej atutem jest rozmiar. W czasach, gdy dużo mówi się o marnowaniu żywności, europejskie dynie osiągają bardzo duże rozmiary. Często trudno je wykorzystać na raz. W przeciwieństwie do naszych rodzimych dyń, Hokkaido rodzi dynie małej lub średniej wielkości. Średnio osiągają one wagę 1-2 kg – rzadko kiedy osiągają masę przekraczającą 3 kilogramy. Optymalny rozmiar dyni pozwala na całkowite jej wykorzystania, bez konieczności zastanawiania się jakie kolejne danie trzeba przygotować, aby dynia się nie zmarnowała. Japońska dynia bardzo dobrze przechowuje się w warunkach domowych i można ją magazynować nawet do 6 miesięcy.

Food obraz autorstwa azerbaijan_stockers - www.freepik.com
>>>

Dynia Hokkaido – mała i niepozorna bomba witaminowa

Sezon jesienny często kojarzony jest właśnie z dynią, która nie tylko stanowi piękną dekorację np. na Halloween, ale posiada sporo walorów zdrowotnych. To zwykłe warzywo o niezwykłych właściwościach, które dodatkowo jest mało kaloryczne (100 gram dyni to niespełna 37kcal). Istniej kilka gatunków dyń, które różnią się wielkością, kolorem, kształtem czy też smakiem. Najpopularniejsze są dynie piżmowe, zwyczajne lub makaronowe. Coraz więcej zwolenników zyskuje również dynia hokkaido.

Jak odróżnić dynię hokkaido od pozostałych dyń?

Duża, jaskrawo-pomarańczowa i okrągła, a w dodatku bardzo ciężka – zapewne taki obraz dyni, najczęściej pojawia się nam w wyobraźni. Nic dziwnego, skoro dynia zwyczajna stała się najpowszechniejszym jednorocznym warzywem z rodziny dyniowatych. Na naszym rynku spożywczym dostępna jest także, wcześniej wspomniana, dynia hokkaido. Jest to mała, bo maksymalnie 2-3 kilogramowa, okrągła dynia, o pomarańczowo-czerwonym kolorze. W przeciwieństwie do innych dyń,wykorzystywanych podczas przygotowywania posiłków, jej skórki nie trzeba obierać. Wyjątkiem są małe dzieci do 1 roku życia, dla których ta skórka może być ciężkostrawna. Po upieczeniu lub ugotowaniu, nasza dynia będzie miała subtelny orzechowo-słodki posmak,a my będziemy mogli cieszyć się apetycznymi kawałkami tego warzywa w naszej potrawie, gdyż jest ono bardziej wytrzymałe na rozpadanie się.

Właściwości zdrowotne dyni hokkaido

Dynia hokkaido swój intensywnie pomarańczowy kolor zawdzięcza prowitaminie A. Zawarty w niej beta-karoten wpływa na:

  • poprawę wzroku;
  • przyśpiesza opalanie się;
  • pomaga zwalczyć trądzik;
  • wzmacnia naszą odporność;
  • działa przeciwnowotworowo;
  • chroni oczy przed szkodliwym promieniowaniem UV.

To jednoroczne warzywo bogate jest również w witaminy z grupy B (tiamina, ryboflawina, pirydoksyna), witaminy C (kwas askorbinowy), PP (niacyna) oraz E (tokoferol). Dodatkowo dynia zawiera w sobie potas,magnez,wapń, fosfor, a także żelazo. Taki zestaw witamin, wsparty błonnikiem pokarmowym, wpiera prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego, działając pozytywnie na trzustkę i żołądek, łagodzi kaszel oraz wspomaga proces oczyszczania i odtruwanie naszego organizmu (nerki, wątroba).

Dynia hokkaido to nie tylko piękna, kolorowa skórka czy też smaczny miąższ (https://ranozebrano.pl/product-906-dynia-hokkaido-eko-ok-1kg). To również spora ilość pestek, które jedzone na surowo, pomagają walczyć z pasożytami przewodu pokarmowego takimi, jak owsiki oraz dobroczynnie wpłyną na lśniące włosy oraz gładką cerę. Zaś prażone pestki, idealnie nadadzą się jako aromatyczne przekąski,zamiast niezdrowych słodyczy.

Taka mała, a tak wielka

Niepozorna, drobna i intensywnie pomarańczowa dynia hokkaido skrywa w swoimi wnętrzu ogromną ilość składników mineralnych, antyoksydantów oraz witamin, w tym beta-karoten oraz witaminy z grupy B i C, które bardzo pozytywnie wpłyną na nasz organizm. Ze względu na swoją niską kaloryczność, doskonale nada się dla osób będących na diecie . Jej szeroka dostępność na naszym rynku powoduje, że dynia hokkaido zyskuje coraz większe grono wiernych fanów, ceniących sobie smak i wartości odżywcze tego małego  zdrowego warzywa.

Food obraz autorstwa foodiesfeed - www.freepik.com
>>>