Sezon jesienny często kojarzony jest właśnie z dynią, która nie tylko stanowi piękną dekorację np. na Halloween, ale posiada sporo walorów zdrowotnych. To zwykłe warzywo o niezwykłych właściwościach, które dodatkowo jest mało kaloryczne (100 gram dyni to niespełna 37kcal). Istniej kilka gatunków dyń, które różnią się wielkością, kolorem, kształtem czy też smakiem. Najpopularniejsze są dynie piżmowe, zwyczajne lub makaronowe. Coraz więcej zwolenników zyskuje również dynia hokkaido.

Jak odróżnić dynię hokkaido od pozostałych dyń?

Duża, jaskrawo-pomarańczowa i okrągła, a w dodatku bardzo ciężka – zapewne taki obraz dyni, najczęściej pojawia się nam w wyobraźni. Nic dziwnego, skoro dynia zwyczajna stała się najpowszechniejszym jednorocznym warzywem z rodziny dyniowatych. Na naszym rynku spożywczym dostępna jest także, wcześniej wspomniana, dynia hokkaido. Jest to mała, bo maksymalnie 2-3 kilogramowa, okrągła dynia, o pomarańczowo-czerwonym kolorze. W przeciwieństwie do innych dyń,wykorzystywanych podczas przygotowywania posiłków, jej skórki nie trzeba obierać. Wyjątkiem są małe dzieci do 1 roku życia, dla których ta skórka może być ciężkostrawna. Po upieczeniu lub ugotowaniu, nasza dynia będzie miała subtelny orzechowo-słodki posmak,a my będziemy mogli cieszyć się apetycznymi kawałkami tego warzywa w naszej potrawie, gdyż jest ono bardziej wytrzymałe na rozpadanie się.

Właściwości zdrowotne dyni hokkaido

Dynia hokkaido swój intensywnie pomarańczowy kolor zawdzięcza prowitaminie A. Zawarty w niej beta-karoten wpływa na:

  • poprawę wzroku;
  • przyśpiesza opalanie się;
  • pomaga zwalczyć trądzik;
  • wzmacnia naszą odporność;
  • działa przeciwnowotworowo;
  • chroni oczy przed szkodliwym promieniowaniem UV.

To jednoroczne warzywo bogate jest również w witaminy z grupy B (tiamina, ryboflawina, pirydoksyna), witaminy C (kwas askorbinowy), PP (niacyna) oraz E (tokoferol). Dodatkowo dynia zawiera w sobie potas,magnez,wapń, fosfor, a także żelazo. Taki zestaw witamin, wsparty błonnikiem pokarmowym, wpiera prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego, działając pozytywnie na trzustkę i żołądek, łagodzi kaszel oraz wspomaga proces oczyszczania i odtruwanie naszego organizmu (nerki, wątroba).

Dynia hokkaido to nie tylko piękna, kolorowa skórka czy też smaczny miąższ (https://ranozebrano.pl/product-906-dynia-hokkaido-eko-ok-1kg). To również spora ilość pestek, które jedzone na surowo, pomagają walczyć z pasożytami przewodu pokarmowego takimi, jak owsiki oraz dobroczynnie wpłyną na lśniące włosy oraz gładką cerę. Zaś prażone pestki, idealnie nadadzą się jako aromatyczne przekąski,zamiast niezdrowych słodyczy.

Taka mała, a tak wielka

Niepozorna, drobna i intensywnie pomarańczowa dynia hokkaido skrywa w swoimi wnętrzu ogromną ilość składników mineralnych, antyoksydantów oraz witamin, w tym beta-karoten oraz witaminy z grupy B i C, które bardzo pozytywnie wpłyną na nasz organizm. Ze względu na swoją niską kaloryczność, doskonale nada się dla osób będących na diecie . Jej szeroka dostępność na naszym rynku powoduje, że dynia hokkaido zyskuje coraz większe grono wiernych fanów, ceniących sobie smak i wartości odżywcze tego małego  zdrowego warzywa.

Food obraz autorstwa foodiesfeed - www.freepik.com